måndag 21 januari 2013

Härlig chokladtårta

Nu var det längesedan det hände något här inne men så blir det när man jobbat mycket, speciellt under julen, det får bli när det blir liksom. Men bättre sent än aldrig. Det finns så mycket jag vill baka men jag får helt enkelt ta en sak i taget när tid finnes....

I allafall så har världens bästa Peter fyllt år och det måste ju såklart firas, med både paket och tårta!
Det blev en alldeles gudomlig chokladig tårta, rakt igenom bara choklad, passar utmärkt för Peter som älskar choklad.



Saftiga, lite kladdiga chokladtårtbottnar med härligt len chokladfyllning....


Receptet hittade jag här hos: Louise's Spis Jag letade efter en ordentlig choklad tårtbotten, inte som de vanliga jag brukar göra. Lite mer som det amerikanska stuket. Egentligen skulle tårtan blivit en sån här rakt igenom: Very cherry chocolate cake MEN fyllningen blev inte som jag ville så jag fick tänka om! Det är däremot bottnarna jag gjort efter detta recept. I receptet skulle man grädda i 3 st 20cm formar men jag ville ha en mindre tårta så jag gräddade i 2 st 15 cm och delade sedan bottnarna på två.

Jag blev lite orolig när smeten var färdig för den var väldigt rinnande men dem blev hur bra som helst. Bara att passa dem och ta ut dem när stickan är torr.

På Louise´s sida finns även en härlig chokladtårta: Double chocolate cake och det är denna fyllningen jag använde, så det blev lite mix maxat....Eftersom jag i princip bara snabbt vispade ihop fyllningen, fyllde och spacklade på knappt en timme så blev den inte direkt ngt speciellt till utseendet men jag hade bestämt mig att tårtan skulle med så den fick bli som den blev! Den är varjefall väldigt enkel att göra och väldigt, väldigt god.

Den blev väldigt uppskattad och denna måste bakas snart igen, redan till helgens kalas kanske, fast i lite annorlunda tappning.

1 kommentar: