söndag 12 februari 2012

Mastig chokladtårta

I första numret av tidningen Hembakat för i år fanns det en härlig chokladtårta som jag velat göra från första stund men sen har det inte blivit av. Så när min kakätande Anna skulle komma på besök beslöt jag mig för att göra den. Den heter Kanolds chokladparadtårta och består av myyyyycket choklad, mums. Egentligen är receptet för en normalstor tårta men jag halverade receptet så jag fick en mindre tårta.




 Dekorerade med smält choklad som jag rullade ihop till små rullar, lite riven choklad och strössel.


Två tårbottnar som jag delat så jag fick 4 delar. Den understa fyllningen är chokladtryffel, den i mitten är jordgubbsgrädde (skulle egentligen vara hallon men jag tog jordgubbar eftersom jag hade det hemma istället) och den översta, som jag inte riktigt fick rätt på, den försvann in i tårtan o blev inte som den skulle, det är chokladmousse. Den är sedan täckt med chokladtryffel och blandade dekorationer.

3 kommentarer:

  1. oh herrans vad gott det ser ut,mums

    SvaraRadera
  2. Hej! Har Kanolds chokladbok hemma och tänkte baka Paradtårtan till mitt kalas men tycker beskrivning är lite dålig. Hur la du fyllningarna? Först en sockerkaksbotten-chokladtryffel-sockerkaka-hallongrädde-sockerkaka-chokladmousse-sockerkaka. Och sedan klä in allt i chokladtryffelsmet (alltså gör man en ganska stor sats chokladtryffelsmet eftersom den ska vara som fyllning också? Den ser verkligen jätte god ut :))

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag blev faktiskt oxå lite förvirrad på beskrivningen men jag gjorde precis så som du skriver med bottnarna och fyllningen. Chokladtryffelsmeten räcker både till fyllning och att täcka den, jag kan inte komma ihåg att jag gjorde extra av den varjefall. Den var verkligen jättegod, lycka till och tack för du tittade in =)

    SvaraRadera