söndag 29 januari 2012

Fyllda cupcakes med tvåfärgad frosting

Jag har länge varit sugen på att göra ngt med lakrits och viol. Så när jag fick hem min violessens i fredags fick jag en idé. Det blev fyllda vaniljmuffins med tvåfärgad frosting. När muffinsen svalnat gröpte jag ur dem, fyllde dem med glasskräm, som är lika delar vaniljsås och grädde, använde mig av Milda visp denna gången o det gick jättebra det med, blev nästan godare. Sen la jag på locket jag skurit av igen och toppade med frostingen.


Jag gjorde två olika creme cheese frostingar, en som jag färgade svart och smaksatte med lakrits och en som blev lila smaksatt med violessens, tyvärr blev det inte så mycket smak av violen som jag önskat, trots att jag använde nästan halva flaskan. Det blev i allafall en tvåfärgad spritsning med en svart liten marsipan fjäril som dekoration.


Hittade ett recept på vaniljmuffins hos SOCKERRUS som jag använde mig av, blev saftiga och goda muffins.

Glasskräm: 

Vispa ihop 2 dl mjölk med 5 msk marsan snabbpulver. Vispa sen ner 2 dl ovispad grädde i vaniljkrämen tills det blir lagom krämig konsistens.

Creme cheese frosting med lakritssmak:

ca: 100g mjukt smör
ca: 75g philadelphia ost
ca: 2,5 dl florsocker
Lakritspulver eller essens efter smak o tycke
Svart färg, karamell eller pastafärg.

Creme cheese frosting med violsmak:

Samma mängd smör, philadelphia ost och florsocker som till lakrits frostingen men istället använde jag lila pastafärg och violessens tills jag var nöjd.

1 kommentar: