tisdag 21 augusti 2012

Nötmarängrulle med hallon

Hallon, maräng och grädde blev det i detta underbart goda bakverk. En kombination som slog ut den frysta köpetårtan svärmor köpt! Detta receptet hittade jag i Allers veckotidning och det såg ju helt enkelt oemotståndligt ut. När jag hittade receptet visste jag direkt när jag skulle baka den....till svärfars födelsedag, helt perfekt eftersom det är en mastig kaka.

I receptet skulle det egentligen vara blåbär men jag körde hallon istället....


Nötmarängrulle med blåbär (Från tidningen)

6 äggvitor
3dl strösocker
50g marsánpulver
1,5 dl hasselnötter
5dl vispgrädde
3-4dl blåbär

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt.
2. Vispa äggvitorna hårt och tillsätt sockret lite i taget, vispa tills smeten är blank.
3. Vispa i marsánpulvret. Hacka nötterna och vänd ner hälften i smeten. Bre ut smeten i långpannan och strö över resten av nötterna.
4. Grädda i 20 min och låt marängen svalna. Här la jag en annan bakplåt på, vände sen på plåtarna så ovansidan hamnade neråt, sen kunde jag lätt dra av bakplåtspappret från undersidan.
5. Vispa grädden och bre ut 3 fjärdedelar på marängen, strö på det mesta av blåbären och rulla ihop på längden, se till att skarven hamnar ner.
6. Klicka eller spritsa resten av grädden ovanpå, garnera med blåbär.

Ett par saker ändrade jag för jag ville ha det lite annorlunda. Jag använde mig av Milda Visp iställlet för vispgrädde för jag tycker den är godare. Sen hade jag ju hallon och lite hallonsylt istället för blåbär. Jag använde mig av frysta hallon som jag hackade till mindre bitar och blandade i den färdigvispade grädden.

Som sagt, den blev en succe med marängen och den syrliga hallongrädde. Grattis på födelsedagen svärfar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar