torsdag 4 juli 2013

Banoffee Pie

Denna pajen har jag länge funderat på, ser gudomligt god ut med kolakräm, grädde och bananer. Det som gjort att jag dragit mig från att göra den är att man ska koka kondenserad mjölk länge, flera timmar faktiskt för att få den härliga kolakrämen eller dulce de leche som det också kallas. MEN så när jag var i affären såg jag att det fanns färdigkokt kräm, alltså färdig dulce de leche så då fanns det liksom inga ursäkter längre. Lite lat, jo jag vet men tålamod är inte alltid min bästa vän.....


Den är superenkel att göra, ingen ugn behövs och man har fika på ett kick. Ja, bottnen måste sätta sig en stund men även det går rätt snabbt. Har man sen ingen ordentlig matberedare (vilket jag inte hade när jag gjorde den) så tar det lite längre tid men inte mycket.


Banoffee Pie

Skal:
11-12 digestivekex
75g smält smör

Fyllning:
1 burk kolakräm (eller så kokar man egen om man inte är lika lat som mig)
2-3 bananer
3 dl grädde

Gör såhär:

1. Kör kexen i en matberedare tills dem är finfördelade och tillsätt det smälta smöret, rör ihop till en
    massa. Tryck ut massan i en form som är 20cm i diameter. Ställ att stelna i kylen en stund.

2. Ta ut formen ur kylen när skalet stelnat, fördela kolakrämen i botten, lägg på skivade bananer. Vispa
    grädden och lägg den ovanpå. Garnera med bananskivor och riven blockchoklad.

Receptet hittade jag här: louisesspis 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar