onsdag 14 augusti 2013

Hasselnötskaka

Denna mjuka kaka blev saftig och god, nog mycket tack vare nötterna som är i den. Dessutom nutella på toppen, kan det blir bättre..... Även denna kaka kommer från en av mina Hembakat tidningar.


Hasselnötskaka, 8-10 bitar

2 ägg
2 dl strösocker
100g smör
1 dl mjölk
150g hasselnötskärnor
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Dekoration:
1,5 dl hasselnötskräm, ex Nutella
Hasselnötskärnor

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader (min ugn måste stå på detta, i originalreceptet står det 200 grader men min första kaka jag gjorde blev bränd så jag gjorde en till där jag sänkte värmen till 175 och det passade min ugn bättre) typen av dessa kakor brukar annars vara 175 grader i ugnen...

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Smält smöret och häll i mjölken, vispa ner detta i äggvispet.

4. Mixa nötterna fint och blanda dem med vetemjöl och bakpulver. Vänd försiktigt ner detta i smeten.

5. Smörj och bröa en sockerkaksform och häll i smeten, grädda mitt i ugnen ca 45 min, låt svalna.

6. Smält Nutellan så att den blir rinnigare och häll den över kakan, toppa med hasselnötter.

2 kommentarer: