lördag 27 december 2014

Schackrutig tårta - i minecraft stil

När vi skulle ha kalas för sonen som fyllde 14 år ville han ha en cool tårta. Veckan innan hade vi sett Hela Usa bakar där en av deltagarna gjorde en schackrutig tårta, en sådan rutig som på bakprogrammet, den tyckte han var fräck så en sådan skulle han kunna tänka sig, fast han inte äter tårta själv. Ville dock göra den lite häftigare än rosa o grön som gjordes där så jag började googla. Till slut hittade jag på en amerikansk sida ngn som gjort en rutig minecraft tårta o kände att det var mitt i prick, speciellt med tanke på att han spelar mycket minecraft. Jag ville dock inte att tårtan skulle bli för barnslig, utan lite enkel bara.






Den är faktiskt inte svår alls att göra, har fotograferat steg för steg så ska lägga upp den sen oxå. Tårtbottnarna kommer från Sockerrus, både dem gröna och chokladen. 

Dem gröna heter vaniljkaka saftig och denna delade jag på två lika delar, färgade de i två gröna nyanser, samt tillsatte päronessens i den ena så jag fick en som smakade päron och en som smakade vanilj. Gräddade dem i varsin bakform samtidigt och anpassade därför ugnstiden.

Den mörka är en Devil´s Food Cake och den gräddade jag i en form och delade sen på hälften.

Som fyllning har jag gjort en chokladganache, denna har jag även spacklat tårtan med. Sedan krossade jag oreokex och tryckte på nertill. Det gröna ovanpå är en smörkräm smaksatt med lite päronessens.

Ja, just det, lite felskrivet ovanpå, 14:e är ju på svenska men fick ändrat det sen efter att sonen uppmärksammat det, till 14:th men det hann jag inte ta bild på =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar