måndag 29 december 2014

Schackrutig tårta - steg för steg

När jag gjorde min schackrutiga tårta passade jag på att ta foto samtidigt, såhär gjorde jag den;

Jag använde mig av en ljus tårtbotten som jag delade upp i två för jag ville ha två olika gröna nyanser. Den bruna är en chokladbotten som jag bara delat på två. Dessa gjorde jag faktiskt ett par veckor innan och när jag hade tagit ut dem från frysen o de tinat dem skar jag dem jämna uppe på så att de blev lika höga, först med en kniv och sen med tårtskärare så jag såg att dem blev jämna.

Sedan tog jag en rund liten utstickare jag har, kanske 6 -7 cm i diameter och satte den i mitten, mätte så det var lika mycket runtom på varje sida och stansade sen ut den lilla delen. Efter det letade jag helt enkelt upp en av mina småskålar som hade det rätta måttet för att det skulle bli lika stort avstånd mellan cirklarna. Denna lade jag bara löst ovanpå tårtbottnarna och skar sedan försiktigt runtom med en vass spetsig kniv, och så hade jag alla mina delar.



Sedan tog jag lite av min choklad ganache och smetade på insidan av varje ring så att den delen jag satte i skulle fastna lite. Sedan var det bara att sätta varannan grön och varannan brun i varandra.


Vid monteringen är det bara att lägga varannan botten, jag la bara ett tunt lager chokladganache mellan för jag ville inte att det skulle ta över för mycket i tårtan. Sedan spacklade jag den med resten av ganachen tunt eftersom jag skulle ha kaksmulor och smörkräm på oxå.


Och såhär blev resultatet, brunt och grönt om vartannat med smak av päron, choklad & vanilj. Dagen efter när man öppnade locket på tårtlådan luktade det bara päron så denna kan man göra dagen innan oxå så hinner de smakerna man väljer att ha i sätta sig ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar