tisdag 27 mars 2012

Elefant tårta till Alvin

Alvins mamma frågade om jag ville göra en tårta till honom när han skulle fylla 3år. Såklart ville jag det! Alvin älskar elefanter så en elefant tårta var ju given. Jag har verkligen spånat och surfat efter inspiration och ideérna har varit många men till slut blev den ungefär som jag tänkt från början. En elefant som ligger och badar bland blommor, gräs, stenar och en palm och en liten minielefant bredvid. Lite safari tema över det hela och jag måste nog säga att jag blev väldigt nöjd med mina modeller, det är trots allt första gången jag modellerar på det här viset.


Fyllningarna består av hallongrädde och glasskräm. Spacklad med creme cheese frosting och täckt med Mmf. Sjön är gjord av blå pyntgele, sån man kan köpa i affären. Alla dekorationerna är gjorda i Mmf blandat med gumpaste. Började först att forma med bara Mmf men det funkade inte riktigt, det sjönk ihop så jag blandade i gumpaste och sen gick det mycket lättare att forma.


Hade lite svårt att få ihop hur jag skulle göra med namnet så jag kom på en grej jag sett på ngn blogg, att göra en skylt. Eftersom jag för ett tag sedan köpte en mönstermatta som ser ut som trä använde jag mig av den. Sen skrev jag på en vit bit fondant och satte på.


Fick härlig feedback av Alvins mamma, hon ville knappt skära upp tårtan utan spara den, låter väl som ett bra betyg! Alvin gillade sina elefanter oxå. Det var jätteroligt att göra den och ännu roligare att den blev uppskattad, Grattis Alvin.

2 kommentarer:

  1. oj va de första gången,jättefint modellerat,ja själv är dålig på det men som dem säger övning ger färdighet.
    super fin tårta,älskar den träiga skylten

    SvaraRadera
  2. Superfin!!! Jätte gulliga elefanter oxå!!! Du är så duktig!!!!

    SvaraRadera