torsdag 15 mars 2012

Rapunzel tårta

När det var dags för dotterns kalas fick hon självklart själv välja vad hon ville ha för tårta och valet blev en Rapunzel tårta. Hjälp, tänkte jag hur ska detta gå, jag kan ju inte modellera en prinsessa. Till min stora lycka såg jag att strössel & annat hade oblatbilder från filmen Trassel och då var saken klar, en oblatbild fick det bli.



Fyllningen består av hallonmousse och lemoncurd mousse. Den är täckt och dekorerad med mmf. Tyckte det kunde vara roligt med en lång fläta runtom tårtan eftersom Rapunzel har så långt hår.


Var lite orolig för hur jag skulle få oblatbilden att fästa då jag läst att man helst inte skulle spraya den med vatten utan använda gele, så jag gjorde egen gele genom att blanda ihop vatten med gelesocker och det funkade väl hyfsat. Lät nog den stå o stelna för länge så jag hade svårt att få den slät men det syntes inte så mycket. När jag började smeta på gelen på baksidan började oblaten svälla och jag trodde det var kört men jag penslade på ovansidan och kanterna ordentligt med gele och tryckte till den lite lätt så den fastnade. Kanten blev inte så snygg så jag tog resten av lemoncurd moussen och spritsade runtom. Hade nog kunnat lägga på oblatbilden lite tidigare men nu vet man det tills nästa gång. Tösen blev varjefall nöjd med sin tårta.

1 kommentar: