fredag 22 juni 2012

Blåbärs macarons

Det blev lite blåbärs macarons bakade häromveckan, till studenten men jag lämnade aldrig in dem för de blev alldeles blöta och konstiga, har aldrig varit med om detta tidigare.

Denna gången prövade jag ett nytt recept, eller ett annat sätt att göra macarons, nämligen med sockerlag, med en italiensk maräng, där macaronsen ska bli slätare och inte vara lika känsliga när man rör samman dem.  Detta är en lite krångligare variant men jag tyckte det gick rätt bra faktiskt och macaronsen blev jättefina och sådär perfekt hårda på ytan och sega inuti (provsmakade dem efter gräddningen nämligen). Färgade dem blåa för jag tänkte det skulle passa till studenten och ville därför göra blåbärskräm att ha i. Nu kommer jag inte exakt ihåg vad jag hade i fyllningen men det var inga konstigare saker än det jag använt tidigare.


Jag gjorde dem kvällen innan de skulle ätas för jag vet av erfarenhet att de faktiskt är godare när de fått stå en dag i kylen. Men tji fick jag när jag skulle ta ut dem för de hade blivit alldeles blöta och konstiga. Det var endast sambons uppmaning att jag INTE skulle skicka dem i slasken som gjorde att jag lät bli för han sa att bara för de var lite mjuka så betydde det inte att de inte var goda. De var faktiskt ganska goda men till ngn student kom de varjefall inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar