söndag 3 juni 2012

Spritsad tårt bakelse

För ett tag sedan fyllde jag en tårta och frös in den, ville mest testa för att se hur den blev när man tog fram och tinade den. Tänkte det kunde vara ganska bra att veta om man ngn gång har det kärvt med tiden. Jag har läst både om dem som gör det och dem som inte gör det så det bästa är ju egentligen att testa själv. Eftersom det bara var en ''testtårta" så köpte jag faktiskt färdiga bottnar. Sedan fyllde jag den med chokladganache och glasskräm. Jag måste ju säga att det faktiskt är stor skillnad på köpta bottnar och dem man bakar själv, tårtan blev inte så stabil när den skulle in i frysen, lite sned osv.....

Jag tog upp tårtan igår och lät den tina sakta i kylen. Eftersom det bara var lite test så ställde jag mig inte o gjorde ngt lock utan satsade på spritsning istället. Jag tyckte den var ganska sned och ojämn fortfarande så därför beslöt jag mig för att göra små bakelser av den, jag skar bort det yttersta och delade den så jag fick 6st lagom stora bitar. 


Det blev en choklad frosting gjord på smör, florsocker, philadelphiaost, vaniljsocker, kakao. Chokladganachen inuti tårtan var ganska mörk och stark i smaken så jag gjorde frostingen lite mildare och ljusare. För att bryta av all chokladsmaken toppade jag med lite jordgubbar!


Har sett den här läckra spritsningen på olika bloggar och tårtor. Den ser avancerad ut men är faktiskt busenkel att göra. Har velat testa den ett tag nu men inte haft tillfälle så nu när jag gjorde dessa mini bakelser tyckte jag det var perfekt att pröva. 

Slutsatsen av en färdigfylld o fryst tårta då? Medans jag stod och skar till bitarna smakade jag på en av "spillbitarna" och det var verkligen inget fel på smaken, smakade som om man gjort den direkt. Sen vet jag ju inte hur det blir med andra fyllningar men kan tänka mig att det inte är några problem det heller. Den fick godkänt av sambon varjefall som Mmmmmade när han åt den!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar