söndag 25 september 2011

Citron & lakrits cupcakes

Baksuget satte in idag, framförallt ville jag testa min nya Decomax och göra mini muffins i min nya form. Så jag hittade ett recept på citron och lakrits cupcakes från en gammal veckotidning som verkade intressant. Jag kände mig lite tveksam till all citronen först men när allt var färdigt smälte det samman underbart i munnen, om man nu gillar lakrits och citron förstås. Tror jag ska testa göra en lakritstopping nästa gång och se hur det blir. Det blev både stora och små bakade och de stora gröpte jag faktiskt ett litet hål i och fyllde med toppingen nerifrån och sen upp. Toppingen blev ganska lös så det där spritsandet jag tänkt göra uteblev men Decomaxen blev invigt, dottern tyckte också den var fantastisk, för naturligtvis hade jag min lilla assistent till hjälp. Fast jag tyckte nog att mini cupcakesen blev godast, perfekt mumsbit och lagom med topping på, får ta och göra lite olika sådana en dag som jag kan frysa in och ha i beredskap när ngt dyker upp. Receptet kommer här:


Citron & lakrits cupcakes:

100 g smör
4 kick lakritskola
2 ägg
2 dl strösocker
1 citron
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl yoghurt

Topping:
1 dl lemoncurd
100 g philadelphiaost
50 g  mjukt smör
ca 4 dl florsocker
pynt, ex lakritsströssel

Gör såhär:
1. Smält smöret och låt det svalna. Hacka lakritskolan fint.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Riv ner skalet av en hel citron. Rör ner det smälta smöret.
3. Blanda mjöl, bakpulver och kolabitarna. Vänd ner detta i äggsmeten. Rör ner yoghurt och 1 msk pressad citron. Fördela smeten i muffinsformarna. Grädda mitt i ugnen i 15-17 min. Låt kallna.

Toppingen:
Rör lemoncurd, färskost och smör smidigt.  Blanda ner florsocker. Bred eller spritsa på muffinsen. Strö över lite lakritsströssel.
Av detta receptet fick jag ut 12 vanliga och 11 minimuffins.

1 kommentar:

  1. ...det där med att frysa in och ha i beredskap låter ju som en bar idé tycker jag!!!!

    SvaraRadera