söndag 11 september 2011

Whoopie pies



Jag har spanat på dessa bakverk länge nu, varit runt på bloggar och kollat recept. Har liksom inte blivit mer än så, förräns idag. Det var nog mycket tack vare att jag köpte en burk marshmallow fluff när jag handlade igår. Har läst att det ska vara en god fyllning i dessa kakor. Kakorna liknar macarons men är mjuka, som en sockerkaka i stället och är tusen gånger enklare att göra. Så jag slog till med 2 olika smaker på en gång, lika bra ju! Bilderna blev inte vackra men kakorna goda, speciellt de med marshmallow fluffen.

Jag hittade recepten hos sockerrus, här har ni länkarna:
sockerrus - choklad whoopie
sockerrus.se - whoopie-pies-grundrecept - här använde jag även lite grön hushålls färg och päronessens för att få smak och färg

De var verkligen busenkla att göra, däremot blev det lite si sådär när de var i ugnen, de skulle inte få färg men de gröna fick lite så jag kortade tiden på chokladen lite men dem blev lite för klibbiga, lite svårt att få på fyllningen för de fastnade undertill på tallriken, därför siktade jag lite florsocker över dem.

Fyllningen på de gröna består av:
1 pkt milda visp
päronessens
grön hushållsfärg
lite florsocker

Fyllningen på chokladen är 2 olika:
1pkt milda visp
hallonsylt
rödkaramellfärg
lite florsocker

Sen hittade jag i affären igår marshmallow fluff, farligt gott, man kan äta det med bara sked, använde mig av detta recept som jag hittade hos cupcakesfluffan

Eftersom vi redan mumsat i oss lite av fluffet här hemma så halverade jag receptet. Det blev väldigt sött men när man lagt det mellan kakorna sen så smälte det samman underbart i munnen. Nästa gång blir det nog bara marshmallow fluff fyllning och lite andra smaker på kakorna i stället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar