torsdag 8 september 2011

Lindas lantbröd




I senaste nr av tidningen Hembakat hittade jag ett recept på bröd som jag ville prova. Jag har ändrat lite  i receptet, t ex skulle där vara 8dl vetemjöl men jag tog 4 dl vetemjöl och 4 dl rågsikt istället. Man kan stoppa i lite vad man tycker om eller har hemma jag valde morötter, solroskärnor och krossade linfrö, det blev supersaftigt och gott. Nu känner jag ju att jag måste baka lite mer bröd för det var verkligen längesedan. Och det doftade så gott i köket när det var färdigt.

5 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
2 tsk salt
1 msk olja
ca 3 dl havregryn
1/2 - 1 dl kruskakli
1 dl fint rivna morötter
1/2 - 1 dl solroskärnor
1/2 - 1 dl krossade linfrö
ca 4 dl rågsikt
ca 4 dl vetemjöl

Gör såhär:
1. Blanda vatten, jäst, salt och olja. Rör i havregrynen så att det blir som en välling.
2. Tillsätt kruskakli, morötterna, solroskärnorna och linfröna.
3. Tillsätt mjölet och rågsikten, det ska inte vara för mycket för då blir det torrt, degen ska knappt släppa bunken. Lät jäsa under bakduk i 40 min.
4. Knåda och forma degen till ett rund bröd. Lägg den på en smord eller bakplåtspappers klädd plåt. Låt jäsa i 40 min till under bakduk. Sätt ugnen på 200 grader.
5. Grädda brödet mitt i ugnen o ca 30 min. Låt svalna lite innan du skär upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar