måndag 5 september 2011

Rocky road kladdkaka



Bakade denna goda kladdkaka till fikat idag, det bjöds på grannarna med o vips så var den slut. Receptet kommer från en bilaga till en veckotidning. Skulle kunnat vara lite kladdigare i mitten men den var absolut inte torr, ska nog prova ha i lite smält choklad nästa gång. I receptet står det att efter 10 min gräddning ska kakan tas ut och man ska lägga på marshmallowsen och sen grädda i 10 min till. Tror att det är bättre att grädda i 15 min o sen bara låta dem ligga på de sista
5 minuterna för de blev rätt mörka och hårda. Saltet från jordnötterna till allt det söta är jättegott. Vi åt med lite grädde o glass till.


150 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
75 g mörk grovhackad choklad
1 dl salta jordnötter
1 dl mini marshmallows

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker, kakao och sikta ner det i smeten.
3. Rör i smöret och häll smeten i en smörad och bröad form med avtagbar kant. Strö över den hackade chokladen och jordnötterna och grädda i 10 min (eventuellt 15 min)
4. Ta ut kakan och strö över marshmallowsen och grädda i ytterligare 10 min (eventuellt bara 5 min)

1 kommentar: