onsdag 26 oktober 2011

Choklad macarons med marshmallowfyllning

Har länge velat ge mig på macarons igen, ända sedan jag bakade dem i somras men det har helt enkelt inte blivit av bara. Så damp Hembakat ner i brevlådan igår och där fanns de underbara skapelserna så jag gjorde slag i saken. Tog fram och mätte upp äggvitor och mandelmjöl innan jag gick o lade mig igår kväll. Mycket enklare med det köpta mandelmjölet får jag säga, slippa stå och skålla och mala själv. När jag kom upp imorse regnade det, inte mycket men ändå och klart man blev orolig. Har nämligen läst att det tydligen ska vara svårt att lyckas med macarons just när det regnar, varför det är så vet jag inte.

Skam den som ger sig, värt att pröva, hade tänkt göra 2 omgångar men den ena blev det ngt tossigt med när jag hällde i karamellfärg så det får vara till en annan dag för både äggen och sockret var slut vid det här laget. Så glad jag blev när jag såg att de reste sig som de skulle i ugnen och fick sina fina fötter, däremot blev smeten inte så slät som den ska vara men jag är nöjd ändå. Trots allt bara andra gången jag bakar dessa godsaker och dessutom var det dåligt väder. Använde min Decomax till att spritsa ut smeten på plåten, det jag tycker är lite jobbigt med den är att det blir sånt vakuum och svårt att få ut all smeten men annars är den toppen. Jag hade lite vanilj och marshmallowfrosting kvar sen jag gjorde mina päron cupcakes i söndags så det fick bli fyllningen idag. Hade haft frostingen i frysen men den var precis likadan som innan när den tinat upp. Macaronsen finns där inget kvar av, de ligger mjukt och skönt i våra magar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar