onsdag 10 augusti 2011

Chokladcupcakes med nutella frosting

Bakade Leilas hi hat cupcake för ett tag sedan och blev väldigt förtjust i själva muffinsen, naturligtvis var hela kakan mumsig men chokladmuffinsen var underbar. Denna gången hade jag ingen gräddfil eller naturell yoghurt hemma så jag hällde i 1dl vaniljyoghurt istället, blev goda med det också. Uteslöt även kaffet, inte min stora förtjusning i kakor. Jag tog även lite mindre muffinsformar så jag fick ut 16 muffins istället för 12.

Antal portioner: 12

Muffins:
3 st ägg, ekologiska
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
100 g mörk choklad, av bra kvalitet, 70 %

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten), häll sedan chokladen i smeten och rör runt en gång till.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter, har man mindre muffinsformar får man hålla koll på tiden och muffinsen.

Hittade ett recept på en superenkel frosting hos chokladsockerkaka, jag la dock till lite florsocker för jag ville ha det lite sötare.

Frosting:
175 g nutella
100 g philadelphia ost
lite florsocker efter smak



1 kommentar:

  1. Kan garantera att de är supergoda!!!.( Peter,mamma, pappa & Charlotte med !)..å sååååfina att titta på!!!! Ögongodis !!!!

    SvaraRadera