måndag 22 augusti 2011

Macarons




Macarons, de ser så underbart goda ut med alla sina olika färger och fyllningar. Jag bestämde mig för att göra ett försök, de ska ju inte vara lätta att göra så jag var nog lite inställd på att misslyckas. Jag var ute och läste massor med bloggar och recept innan jag vågade mig på dem. Dem är ju inget man svänger ihop på en timme direkt men ack så goda de blev. De gröna och bruna som var de första jag gjorde blev totalt misslyckade, blev för stora och fick inte de fina fötter som de ska få. Det blev liksom en grop undertill på dem, svårt att lägga i fyllningen. Så glad jag blev när jag dagen efter mitt första försök gav mig på det en gång till eftersom jag hade en omgång mald mandel kvar, de fick fötter och reste sig som de skulle. Lycka!!! De blev goda allihop och mycket uppskattade, dröjer nog ett tag till innan jag ger mig på dem men det var absolut inte sista gången.

Dagen innan jag skulle baka dem, skållade och skalade jag mandeln, sedan malde jag den i en mandelkvarn.
Jag siktade mandeln två gånger, siktade sen ner flosockret i mandeln innan jag siktade allt ner i den uppvispade äggsmeten. Detta med siktningen tog nog längst tid, vet inte om det har ngn betydelse för deras släthet eller om alllt hänger på marängen, har ju läst att man kan göra marängen på två vis, där den italienska marängen som man värmer upp är den krångligaste.

Jag använde Leilas recept på dessa macarons, det hittar du här: franska macarons

Till de gröna har jag haft päronessens och grön hushållsfärg, har blivit lite frälst på min päronessens och använder den mycket.





1 kommentar: